Konstruktywna krytyka wg modelu FUKO jest dobrym narzędziem do komunikowania osobom konsekwencji ich działania. Podkreślamy tu nie tylko swoje koszty emocjonalne (złość, irytacja, gniew) ale również pozostałe konsekwencje (dla mnie/organizacji/zespołu np. dodatkowa praca, strata w wydajności, zaniżenie morale zespołu).
Przykład modelu Z FUKO+2K:
Zależy mi: Chciałbym, żeby nasza współpraca oparta była na partnerstwie i zaufaniu.
FAKT: Ustaliliśmy, że do godziny 12:00 przygotujesz raport. Nie zrobiłeś tego a dokument ten był mi potrzebny na spotkanie z naszym odbiorcą. Klient był niezadowolony z takiego obrotu sprawy.
Ustosunkowanie: Nie podoba mi się to. Czuje się nieszanowany i zlekceważony.
Konsekwencje: Przez tą sytuację byłem zmuszony do zostania dłużej w pracy, co zburzyło moje plany na spotkanie z rodziną.
Oczekiwanie: Proszę, żebyś ten raport teraz przygotował.
Konkret: Jak wrócę ze spotkania z klientem o godz. 15:00, to ma leżeć u mnie na biurku
Kontrakt: Czy możemy się tak umówić?
Model kanapki jest narzędziem do przekazywania pracownikowi trudnych informacji. Jej konstrukcja składa się z trzech części:
Przykład:
Chcemy pracownikowi zakomunikować, że po obejrzeniu jego stanowiska pracy mamy spostrzeżenia, co do jego organizacji.
Pozytywy pracownika: Bardzo sobie cenię twoje kompetencje w zakresie organizacji obszaru, za który odpowiadasz.
Obszar do zmiany/wzmocnienia: Obserwowałem dziś twoją pracę na obrabiarce i zauważyłem, że sporo czasu tracisz przy szukaniu dokumentacji technicznej, co powoduje wydłużenie obróbki komponentu.
Kompetencje, które pozwalają pracownikowi rozwiązać omawiany temat: Brałeś ostatnio udział w pracy zespołu odpowiadającego za wprowadzenie 5S” do naszej organizacji. Tam wykazałeś się bardzo dużą kreatywnością. Wierzę, że tamte doświadczenia i twoje szerokie spojrzenie na stanowisko pracy pozwolą Ci za znalezienie efektywnego rozwiązania, które przyspieszy obróbkę elementu.
Ja lubie metode kanapki, bo dla rownowagi jest troche dobrych informacji, zachety i nadziei. A ludzi najlepiej mozna zmotywowac wierzac w nich i dajac im do zrozumienia, ze maja pewien potencjal i pokladamy w nich pewne nadzieje.
Wyrabianie dobrych nawyków u ludzi nie tylko można osiągnąć przez ganienie ich ale także przez wskazywanie, że pewne zachowania są fajne.
Wielu moich byłych szefów powinno się uczyć od ciebie 🙂
Zapraszam na warsztaty albo sesje coachingowe 🙂
Miałam w pracy sporo konkretów, ale jeszcze więcej obowiązków. Przez to konkrety nie do końca były w porządku.