Zasady Szefa cz. 2

05/07/24

Andrzej lubił się przygotować do rozmów, a zwłaszcza, że będzie pierwszy raz rozmawiał ze swoimi pracownikami. Wiedział, ze to co teraz z nim doświadczą będzie miało duże znaczenie na budowanie fajnych relacji. 

Miał odbyć osiem spotkań z ośmioma brygadzistami produkcji. Oni wiedzieli, że będzie zmiana szefa. Znali go bardziej lub mniej bo był brygadzistą na innej zmianie. Najbliżej był z Małgorzatą i nawet wspierał ją w jej problemach. Pamiętał, że złożyła wypowiedzenie i będzie chciał ją przekonać, żeby została w firmie. Widział w niej duży potencjał i szkoda go było stracić. Drugi temat a może pierwszy to jest rozwiązanie problemu z jej pracownikiem. Później zastanowi się jak to załatwić. Na ten moment wziął ołówek i zaczął pisać obszary, które chciał poruszyć podczas pierwszej rozmowy.

  • przedstawienie siebie:
    • krótko co do tej pory robił w organizacji,
    • jakie ma wcześniejsze doświadczenia z innych firm,
    • sprawdzić jakie pytania chciałby mu zadać pracownik w danym obszarze,
  • poprosić brygadzistę, żeby on mu coś o sobie powiedział:
    • czym się zajmował, zajmuje w organizacji,
    • gdzie wcześniej pracował,
    • jeśli ma ochotę to też coś o swoich zainteresowaniach, pasji. 
  • wartości jakie ceni sobie w pracy z brygadzistami i od nich oczekuje:
    • szczerość – rozmawiamy o wszystkim,
    • otwartość – słuchamy opinii innych,
    • uczciwość – przestrzegamy zasad i wartości,
    • zaangażowanie – utrzymujemy energię,
    • lojalność – dbamy o siebie,
    • prawdomówność – nie ma trudnych tematów, z którymi byśmy się nie zmierzyli,
    • kreatywność – wnosimy pomysły, nie ma złych,
    • akceptacja – rozumiemy odmienny sposób życia/myślenia/funkcjonowania poszczególnych członków zespołu.
  • zasady jakie będzie przestrzegał w pracy z brygadzistami:
  • nie ma skracania drogi służbowej, chyba że jest zagrożenie,
  • gdy pracownik przyjdzie do niego z problemem, to najpierw zapyta czy rozmawiał z brygadzistą,
  • konsultowanie swoich pomysłów z brygadzistami,
  • słuchanie pomysłów/rozwiązań brygadzistów,
  • zapraszanie do rozwiązywania problemów – przychodzisz z problemem i trzema rozwiązaniami, 
  • nie obgadywanie ich za ich plecami – nic o nich bez nich,
  • poprosić brygadzistę, żeby on powiedział, co jest dla niego ważne we współpracy z szefem (co lubi i co nie lubi),
  • zapytać o problemy jakie ma w swoim obszarze brygadzista z procesem jak również z pracownikami,
  • określić sposób komunikacji – Andrzej lubił dostawać od swoich brygadzistów email na zakończenie ich dnia pracy, w którym pisali o trzech wg nich najważniejszych problemach, z którymi się spotkali na swojej zmianie jak również o trzech sukcesach. Zwłaszcza sukcesy miały dla niego znaczenie ponieważ zauważył, że budowały one poczucie sprawczości u jego pracowników.
  • umówić spotkanie, podczas którego oprowadzi go po swoim obszarze i przedstawi pracownikom.

Zasady, które uzgadniał z pracownikami stanowiły dla Andrzeja filar funkcjonowania. Były jak „latarnia morska”, która w sytuacji gdy pracownik zbaczał z kursu pomagała mu bez problemu trafić na właściwy kierunek. Stanowiły też dla niego zobowiązanie jakie składał przed pracownikami.

Nauczył się, żeby nie zostawiać nic bez dogadania z pracownikami. Miał kilka takich sytuacji gdzie niedoprecyzowanie zasad pracy tworzyło sytuację konfliktową.

Doświadczył skracania drogi służbowej. Ustalał coś z pracownikami a przełożony nie informując go wprowadzał zmiany. Pamiętał jak to burzyło jego autorytet u pracowników. Śmiali się za jego plecami.

Po rozmowach z brygadzistami zastanowi się jaki przygotować dla nich zakres odpowiedzialności, który pozwoli na ich skuteczną pracę.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*