Andrzej lubił się przygotować do rozmów, a zwłaszcza, że będzie pierwszy raz rozmawiał ze swoimi pracownikami. Wiedział, ze to co teraz z nim doświadczą będzie miało duże znaczenie na budowanie fajnych relacji.
Miał odbyć osiem spotkań z ośmioma brygadzistami produkcji. Oni wiedzieli, że będzie zmiana szefa. Znali go bardziej lub mniej bo był brygadzistą na innej zmianie. Najbliżej był z Małgorzatą i nawet wspierał ją w jej problemach. Pamiętał, że złożyła wypowiedzenie i będzie chciał ją przekonać, żeby została w firmie. Widział w niej duży potencjał i szkoda go było stracić. Drugi temat a może pierwszy to jest rozwiązanie problemu z jej pracownikiem. Później zastanowi się jak to załatwić. Na ten moment wziął ołówek i zaczął pisać obszary, które chciał poruszyć podczas pierwszej rozmowy.
- przedstawienie siebie:
- krótko co do tej pory robił w organizacji,
- jakie ma wcześniejsze doświadczenia z innych firm,
- sprawdzić jakie pytania chciałby mu zadać pracownik w danym obszarze,
- poprosić brygadzistę, żeby on mu coś o sobie powiedział:
- czym się zajmował, zajmuje w organizacji,
- gdzie wcześniej pracował,
- jeśli ma ochotę to też coś o swoich zainteresowaniach, pasji.
- wartości jakie ceni sobie w pracy z brygadzistami i od nich oczekuje:
- szczerość – rozmawiamy o wszystkim,
- otwartość – słuchamy opinii innych,
- uczciwość – przestrzegamy zasad i wartości,
- zaangażowanie – utrzymujemy energię,
- lojalność – dbamy o siebie,
- prawdomówność – nie ma trudnych tematów, z którymi byśmy się nie zmierzyli,
- kreatywność – wnosimy pomysły, nie ma złych,
- akceptacja – rozumiemy odmienny sposób życia/myślenia/funkcjonowania poszczególnych członków zespołu.
- zasady jakie będzie przestrzegał w pracy z brygadzistami:
- nie ma skracania drogi służbowej, chyba że jest zagrożenie,
- gdy pracownik przyjdzie do niego z problemem, to najpierw zapyta czy rozmawiał z brygadzistą,
- konsultowanie swoich pomysłów z brygadzistami,
- słuchanie pomysłów/rozwiązań brygadzistów,
- zapraszanie do rozwiązywania problemów – przychodzisz z problemem i trzema rozwiązaniami,
- nie obgadywanie ich za ich plecami – nic o nich bez nich,
- poprosić brygadzistę, żeby on powiedział, co jest dla niego ważne we współpracy z szefem (co lubi i co nie lubi),
- zapytać o problemy jakie ma w swoim obszarze brygadzista z procesem jak również z pracownikami,
- określić sposób komunikacji – Andrzej lubił dostawać od swoich brygadzistów email na zakończenie ich dnia pracy, w którym pisali o trzech wg nich najważniejszych problemach, z którymi się spotkali na swojej zmianie jak również o trzech sukcesach. Zwłaszcza sukcesy miały dla niego znaczenie ponieważ zauważył, że budowały one poczucie sprawczości u jego pracowników.
- umówić spotkanie, podczas którego oprowadzi go po swoim obszarze i przedstawi pracownikom.
Zasady, które uzgadniał z pracownikami stanowiły dla Andrzeja filar funkcjonowania. Były jak „latarnia morska”, która w sytuacji gdy pracownik zbaczał z kursu pomagała mu bez problemu trafić na właściwy kierunek. Stanowiły też dla niego zobowiązanie jakie składał przed pracownikami.
Nauczył się, żeby nie zostawiać nic bez dogadania z pracownikami. Miał kilka takich sytuacji gdzie niedoprecyzowanie zasad pracy tworzyło sytuację konfliktową.
Doświadczył skracania drogi służbowej. Ustalał coś z pracownikami a przełożony nie informując go wprowadzał zmiany. Pamiętał jak to burzyło jego autorytet u pracowników. Śmiali się za jego plecami.
Po rozmowach z brygadzistami zastanowi się jaki przygotować dla nich zakres odpowiedzialności, który pozwoli na ich skuteczną pracę.