Patrick Lencioni w swojej książce „5 dysfunkcji pracy zespołowej” opisuje główne przyczyny mające wpływ na nieprawidłowe funkcjonowanie zespołu. Przyglądając się organizacją mogę potwierdzić potrzebę rozwoju wszystkich pięciu obszarów. Z moich badań przeprowadzonych w firmach produkcyjnych wynika, że głównie pierwsza i piąta dysfunkcja się ujawnia.
Członkowie zespołu nie mają do siebie zaufania. Ich obawy wynikają z braku znajomości intencji wypowiedzi/zachowań swoich rozmówców. Uważają, że pokazanie swoich słabości może zostać negatywnie ocenione przez innych jak również przeciwko nim wykorzystane.
Tego typu zjawiska nasilają się w organizacjach, w których nie są rozwijane kompetencje w zakresie otwartej komunikacji jak również dominuje styl autokratyczny.
Członkowie zespołu akceptują nieprawidłowości w funkcjonowaniu zespołu/firmy ponieważ wolą uniknąć sytuacji konfliktowych niż spróbować skutecznie rozwiązać problem.
Jednym z ważnych czynników jest podsycanie sytuacji konfliktowych. Konflikt odbieram jako pozytywne zjawisko podczas którego skupiamy się na docieraniu do prawdziwych przyczyn powstania problemu. Często wiąże się to z pokazywaniem źle funkcjonujących obszarów lub brakiem kompetencji menedżerów. Taka sytuacja sprzyja włączaniu się w przypadku poczucia bycia atakowanym mechanizmów obronnych u rozmówców typu: obwinianie innych, wyśmiewanie, zmienianie tematu.
Członkowie zespołu nie angażują się w pracę zespołu ponieważ się z nim nie identyfikują jak również nie do końca znają i rozumieją kierunek działania.
Członkowie zespołu akceptują brak zaangażowania innych członków zespołu w realizację założonego celu grupowego jak również ich szkodliwego działania.
Członkowie zespołu nie skupiają się na dążeniu do realizacji celu zespołowego. Ich główne wysiłki są skierowane na realizowanie celów indywidualnych.